Δημοτικό Σχολείο Σκοπέλου Λέσβου

Eλλάδα 4ο LTT

Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ, 
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ





























Η 4η κινητικότητα του προγράμματος πραγματοποιήθηκε από τις 28/10/2019 ως τις 3/11/2019 στην πόλη Apulia, Esposende της Πορτογαλίας. Στην κινητικότητα συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί του Δημοτικού Σχολείου Σκοπέλου Λέσβου Τσακύρη Αγγελική και Χατζηκωνσταντίνου Δήμητρα καθώς και οι μαθήτριες των Ε' και ΣΤ' τάξεων του σχολείου Βερβέρη Αθανασία, Ελευθεριάδου Σμαράγδα, Καρακοντάκη Λουίζα, Τριχώνα Ελένη, Τσομπανέλλη Μαρία.


Ο βασικός στόχος της κινητικότητας στη συγκεκριμένη φάση του προγράμματος Erasmus+ EUHARmonic ήταν η διερεύνηση της φυσικής πολιτιστικής κληρονομιάς της Ευρώπης, η σημασία της για τους Ευρωπαίους πολίτες, η αναγκαιότητα προστασίας και βιωσιμότητας αυτής.
Η στενή επαφή με τη φυσική κληρονομιά της χώρας που επισκεφτήκαμε θα δημιουργήσει μια ανανεωμένη αίσθηση ότι ανήκει στην κοινωνία και στην παγκόσμια κοινότητα, και θα οδηγήσει στη συνειδητοποίηση από τους συμμετέχοντες της αυξημένης ανάγκης για προστασία και διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος. Αυτές είναι οι ισχυρές βάσεις για την ανάπτυξη ευαισθητοποιημένων πολιτών που αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα της προστασίας του περιβάλλοντος και της βιώσιμης ανάπτυξης του πλανήτη και πόσο αυτό είναι δυνατό να συμβάλλει στην διατήρηση της παγκόσμιας ειρήνης. Με τη συγκριτική μελέτη εικόνων σε ειρήνη και σε πόλεμο οι μαθητές συνειδητοποίησαν ότι ο πόλεμος δεν έχει μόνο ανθρώπινα θύματα, αλλά καταστρέφει το φυσικό περιβάλλον και θέτει σε κίνδυνο το μέλλον του πλανήτη μας. 



Επιπλέον, μέσω δραστηριοτήτων βιωματικής μάθησης  δημιούργησαν οι ίδιοι συνθήκες συντήρησης και προστασίας ώστε να συνειδητοποιήσουν τι είναι η βιωσιμότητα.
Όλοι οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα κατά την Ανοικτή Ημέρα Erasmus+, οι μαθητές, οι δάσκαλοι, η τοπική κοινότητα, όλοι οι ενδιαφερόμενοι που προσήλθαν στο σχολείο της Apulia,  παρακολούθησαν πως η μάθηση λαμβάνει χώρα σε ένα σχολείο με μεγάλο αριθμό παιδιών από διαφορετικό πολιτισμικό περιβάλλον και διαφορετικές χώρες προέλευσης, από μειονεκτούντα περιβάλλοντα μέσω της ανταλλαγής καινοτόμων ορθών πρακτικών. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στο Πόρτο, οι συμμετέχοντες διαπίστωσαν ότι η αναγέννηση ιστορικών χώρων και η αξιοποίηση των πολιτιστικών αγαθών μιας χώρας μπορούν να συμβάλουν στη δημιουργία ασφαλέστερων κέντρων πόλεων, εμπλουτισμένα με νέες καλλιτεχνικές, μαγειρικές και εμπορικές δραστηριότητες όπως τα καταστήματα δώρων, παραδοσιακά εστιατόρια, ξενοδοχεία μπουτίκ, γκαλερί τέχνης. Με τον εκσυγχρονισμό των περιουσιακών στοιχείων της πολιτιστικής κληρονομιάς μπορεί να υπάρξει τοπική οικονομική ανάπτυξη,
δίνοντας έτσι ώθηση στην απασχόληση. Έτσι οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί και μαθητές απόκτησαν πολύτιμες γνώσεις σχετικά με αυτή την πτυχή της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς.
Δραστηριότητες γνωριμίας για το σχηματισμό διασχολικών ομάδων

Το πρόγραμμα δραστηριοτήτων αναλυτικότερα είχε ως εξής :
Ημέρα 1 - Επίσκεψη στην πόλη της Apúlia και στο North Coast Natural Park.



Η Apúlia είναι μια μικρή πόλη που συνδέεται με την περιοχή της Απουλίας στην Ιταλία και είναι γνωστή για τις αμμουδιές της και τους ανεμόμυλους. Πραγματοποιήθηκε ξενάγηση στην πόλη και στο φυσικό πάρκο της βόρειας ακτής, με παρουσίαση ενδημικών φυτών από βιολόγο-ερευνητή, όπως προβλέπεται κάθε χρόνο στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών των πορτογαλικών σχολείων της περιοχής. Με την εξερεύνηση του φυσικού πάρκου κατορθώσαμε να βιώσουμε την αναγκαιότητα διατήρησης της φυσικής βιοποικιλότητας της ακτογραμμής. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, συγκεντρώθηκαν αντικείμενα για το κιτ θησαυρού Πολιτιστικής Κληρονομιάς, καθώς και δεδομένα για τον φωτογραφικό διαγωνισμό που θα πραγματοποιηθεί για να τραβήξει την προσοχή των ανθρώπων στην ανάγκη διατήρησης της φυσικής κληρονομιάς. Οι μαθητές θα επεξεργαστούν τις φωτογραφίες για να δείξουν το φυσικό περιβάλλον πριν και μετά από μια καταστροφή, όπως μια ένοπλη σύγκρουση. Τα καταστροφικά αποτελέσματα της ριζοσπαστικοποίησης θα επισημανθούν εστιάζοντας στο περιβάλλον.

Οι μαθητές συμμετείχαν σε πολλές βιωματικές δράσεις σχετικές με το φυσικό περιβάλλον και πως αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί και να γίνει πόλος έλξης για εναλλακτικό τουρισμό. 



Ημέρα 2-Ανοικτή ημέρα Erasmus+ στο σχολείο
Για να δημιουργηθεί μια στενή επαφή με την σχολική κοινότητα, προγραμματίστηκε η μέρα Erasmus+ στο σχολείο με δραστηριότητες για μαθητές, δασκάλους, γονείς ενσωματωμένες στο σχολικό πρόγραμμα και ξεκινώντας από μια ξενάγηση στις εγκαταστάσεις του. Υπήρξε μια διαδραστική έκθεση σχετικά με το Erasmus + και τις χώρες εταίρους.









Πραγματοποιήθηκαν οι παρουσιάσεις των εταιρικών σχολείων σχετικά με το δικό τους φυσικό περιβάλλον με έμφαση στα γεωπάρκα και τους προστατευόμενους χώρους φυσικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Οι μαθητές από το ΔΣ Σκοπέλου παρουσίασαν την εργασία τους σχετικά με το Απολιθωμένο δάσος Σιγρίου Λέσβου.



 Οι δράσεις αυτές χρησιμοποιήθηκαν ως εργαλεία για την κατανόηση και τον σεβασμό των διαφορετικών ευρωπαϊκών πολιτισμών και της διαφορετικότητας γενικότερα. Πραγματοποιήθηκε επίσης εξερεύνηση της πολιτιστικής κληρονομιάς με QR codes με βάση το περιεχόμενο της έκθεσης, με λέξεις-κλειδιά καθώς και παιχνίδι σε "Δωμάτιο απόδρασης" . Ως δραστηριότητα υλοποίησης των αποτελεσμάτων της ιστοεξερεύνησης κατασκευάστηκε ένας γιγαντιαίος ανεμόμυλος χαρακτηριστικός της περιοχής Apúlia με  υλικά τύπου lego blocks φτιαγμένα από ανακυκλώσιμα υλικά όπως χαρτόκουτες που φυλάσσεται στη σχολική βιβλιοθήκη καθώς και παραδοσιακoί Sargaceiros, οι επαγγελματίες της περιοχής που αλίευαν και επεξεργάζονταν τα φύκη για την παραγωγή βιολογικού λιπάσματος. 



Η έρευνα, ακολουθούμενη από μια συζήτηση, παρήγαγε ένα μανιφέστο για την προστασία και τη διατήρηση της συμβολικής κατασκευής για τις μελλοντικές γενιές. 









ΗΜΕΡΑ 3 - Επίσκεψη στο Esposende και "Castro de São Lourenço"
Το Esposende είναι μια πόλη που χαρακτηρίζεται ως "προνόμιο της φύσης", καθώς συνορεύει με τον ωκεανό, έναν ποταμό, μία πεδιάδα και ένα βουνό. Το "Castro de São Lourenço" είναι ένας οχυρωμένος οικισμός στον οποίο βρέθηκαν απομεινάρια ζωής που χρονολογούνται από τον 4ο αιώνα π.Χ. με ορατό το φυσικό αμυντικό σύστημα. Εκτός από την ιστορική πλευρά, είναι ένας χώρος σπάνιας ομορφιάς. Μέσα από αγώνες προσανατολισμού και πεζοπορίας στο βουνό κλήθηκαν οι μαθητές να διερευνήσουν το πως το φυσικό περιβάλλον μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να παρέχει ασφάλεια και ευημερία στον άνθρωπο, τη συμβολή του τόπου στην ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά αλλά και μέσα από τον υγιή συναγωνισμό να διδάξει την δικαιοσύνη και το σεβασμό προς τους άλλους.  

Θα υπάρξουν σχέδια μαθήματος στον οδηγό εκπαιδευτικού με βάση αυτό το θέμα. Το τελικό προϊόν αποτελεί ένα λεξικό για να προστεθεί και αυτό στον οδηγό εκπαιδευτικού, με όρους που σχετίζονται με τη θεματική της επίσκεψης καθώς και εργασία για τον φανταστικό ήρωα Caturo που έζησε εκεί. 

ΗΜΕΡΑ 4 - Επίσκεψη στο Πόρτο

Η πόλη του Πόρτο, αναγνωρισμένη ως παγκόσμια πόλη πολιτιστικής κληρονομιάς, είναι ένα από τα παλαιότερα ευρωπαϊκά κέντρα των οποίων ο ιστορικός πυρήνας χαρακτηρίστηκε ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την UNESCO. Μέσω της εφαρμογής Tour Builder δημιουργήθηκε μια διαδραστική περιήγηση. Οι μαθητές κλήθηκαν να προσδιορίσουν τις ευκαιρίες απασχόλησης που μπορεί να δημιουργήσει η πολιτιστική κληρονομιά
και το δυναμικό της να δημιουργήσει θέσεις εργασίας.



Ημέρα 5- Η διάδοση των αποτελεσμάτων της κινητικότητας είναι βασικό σημείο που εξασφαλίζει και τη βιωσιμότητα του προγράμματος και των δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο αυτής. Οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και το προσωπικό του σχολείου μοιράστηκαν τις μαθησιακές τους εμπειρίες και  παρουσίασαν επίσημα τα αποτελέσματα της επίσκεψης σε μια ανοιχτή τελετή με τίτλο "Προωθώντας την ατζέντα προς το μέλλον της Ευρώπης" κατά την οποία χορηγήθηκαν και τα πιστοποιητικά συμμετοχής και οι βεβαιώσεις Europass που απονεμήθηκαν για τις προηγούμενες κινητικότητες κατά το πρώτο έτος του προγράμματος.

Μετά την επιστροφή μας στο σχολείο παρουσιάσαμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες που αποκτήθηκαν κατά την κινητικότητά μας στην Πορτογαλία.
Μιλήσαμε για την πολιτιστική κληρονομιά της Πορτογαλίας και επικεντρωθήκαμε στην Ευρωπαϊκή κοινή φυσική μας κληρονομιά.



Οι μαθητές εργάστηκαν σε διασχολικές ομάδες συντάσσοντας το Λεξικό της Ευρωπαϊκής φυσικής κληρονομιάς με βάση τη χλωρίδα και την πανίδα της Πορτογαλίας και χρησιμοποιώντας τις φωτογραφίες τους και το υλικό που συγκέντρωσαν :




























Στην τάξη οι μαθητές μετά την αξιοποίηση των πληροφοριών που παρουσίασε η ομάδα που ταξίδεψε στην Πορτογαλία, στο πλαίσιο του μαθήματος των εικαστικών και της Γεωγραφίας έφτιαξαν τα χαρακτηριστικά σπίτια του Πόρτο που είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco από ανακυκλώσιμες συσκευασίες τροφίμων.

No comments:

Post a Comment