Δημοτικό Σχολείο Σκοπέλου Λέσβου

5 LTT - Wizyta w Strasburgu

Przed

Ha! Idą święta a my w tym klimacie prezentujemy partnerom z projektu nasze tradycjne kolędy. Jeśli i Wy chcecie ich posłuchać, polska kolęda jest na youtube:

To nie tylko czas świąt, ale i wzmożonej pracy w związku z wyjazdem do Strasburga. Nasza koordynatorka robi rezerwacje miejsc, które zwiedzimy. Między innymi  dokonuje rezerwacji w Parlamencie Europejskim:

Potem przychodzi wyczekiwane zaproszenie dla naszej grupy:

i program wizyty, którego jesteśmy bardzo ciekawi:

Prężnie działamy na wirtualnej klasie. To takie pierwsze nasze zadanie, w którym udzielmy się online, wypełniamy zadania, gramy w gry, robimy prezentacje ppt. Tak jak zawsze komunikator messnger to nieodzowne nasze narzędzie wymiany pomysłów, ale i wątpliwości poza szkołą. Najczęściej gorące są linie wieczorami. Nasza opiekunka - M.Śliż - wypytuje o nasze nastroje przed wyjazdem.

Odczucia uczestników LTT przed wyjazdem:

Natalia:

"Myślę, że najbardziej boję się tego, że inni będą na znacznie wyższym poziomie i nie będę ich rozumiała. "

Karolina:

"Cieszę się, ponieważ to będzie nowe przeżycie, wyjazd do innego kraju, ale jestem lekko zestresowana. Mam też mieszane uczucia  do tej wirtualnej klasy."

A jakie odczucia nasi uczniowie mieli po wyjeździe:

Natalia:

"Wyjazd bardzo mi się podobał jak i miejsca, które zwiedzaliśmy, jednak brakowało mi lepszej organizacji i czasu wolnego. Poziom w grupach był w miarę wyrównany, lecz najbardziej wyróżniała się Chorwacja."

Karolina:

"Bardzo zaskoczyła mnie Chorwacja. Wyróżniali się otwartością i dobrym poziomem języka angielskiego. Pomijając pogodę najlepiej wspominam nocne spacery po Strasburgu."

Taki oto artykuł powstał po wyjeździe, opublikowaliśmy go na stronie szkoły (link) oraz na stronie Gminy Mierzęcice (link):

The EUropean Heritage in the politically and culturally changing world as means Against Radicalization to tytuł projektu realizowanego w ramach programu Erasmus+ przez Szkołę Podstawową nr 1 w Mierzęcicach. Dzięki temu programowi mogliśmy uczestniczyć w 1 z 5 międzynarodowych wymianach międzyszkolnych. Była to przedostatnia okazja, gdyż pozostaje jedynie majowy wyjazd do Grecji. Nasza czwórka siódmoklasistów: Karolina Kozieł, Natalia Lebiocka, Daniel Sikorski i Jakub Wałęsa pod opieką M. Śliż i J. Wołowiec, spędziła 5 dni lutego wizytując Strasburg we wschodniej Francji. Był to wyjątkowy wyjazd, ponieważ wymiana przybrała całkiem inną formę. Z powodu braku szkoły partnerskiej w Strasburgu, jako jedyni mieliśmy okazję mieszkać w hotelu oraz spędzać czas zwiedzając malownicze miejsca w samym mieście jak i Alzację. Minęło sporo czasu od kwietnia, kiedy to my gościliśmy pozostałe szkoły w Polsce. Myślę że, doświadczyliśmy innych wrażeń niż uczestniczy minionych już wyjazdów. Podczas naszej wizyty pod opieką niezawodnych nauczycielek j. angielskiego poznawaliśmy nie tylko tryb życia, najważniejsze miejsca, historię i kulturę mieszkańców Strasburga oraz sąsiednich wiosek, położonych w krainie zwanej Alzacją, ale również mogliśmy przypatrzeć się zwyczajom innych państw. Taka wymiana to idealna okazja do poznawania kultur różnych zakątków świata i ich historii. Jak również sposobność zdobywania międzynarodowych  doświadczeń. Przyjeżdżając do nowego miejsca musieliśmy stać się otwarci na różne, nowe propozycje, a dodatkowo niektórzy z nas zmierzyli się pierwszą, nieznaną im wcześniej podróżą  samolotem. To niesamowite przeżycie, przygoda na całe życie, która może się już nie powtórzyć. Podczas naszego pobytu poznawaliśmy wygląd, funkcjonowanie i cele niezwykle ważnych instytucji: Parlamentu Europejskiego i  Rady Europy. Podczas pobytu w Strasburgu odwiedziliśmy też oranżerię z różnymi gatunkami ptaków: bocianami, flamingami czy strusiami. Zawarliśmy także nowe znajomości. Mieliśmy okazję skosztować różnych potraw kuchni francuskiej, na przykład bardzo popularnego tutaj crème brûlée, pieczywa z rodzynkami, czy makaroników. Klimat Francji pokazały nam wieczorne spacery po wąskich, oświetlonych uliczkach Strasburga, a płynący środkiem miasta Ren, dostarczył obrazów niczym z pocztówek. Zwiedzając Muzeum Alzacji i Mozeli (Alsace- Mouselle Memorial), mogliśmy poznać trudną historię tego regionu od 1871r. aż do II wojny światowej. Zobaczyliśmy także Katedrę Najświętszej Maryi Panny (Cathédrale Notre-Dame), która zachwyciła nas dokładnością z jaką ją wykonano. Plac Gutenberga wraz z jego postacią również był jednym z punktów naszej wycieczki. Ponadto w drodze do miasta Colmar odwiedziliśmy dwie urokliwe, alzackie wioski Ribeauville i Riquewihr, dzięki którym poznaliśmy z czego słynie Alzacja. Region w którym przebywaliśmy- Alzacja, jest nazywana inaczej Ptasią Wyspą, gdyż osiedla się tu niesamowita ilość bardzo dobrze znanych nam w Polsce - bocianów. Oprócz tego to kraina chatek z piernika, a klimat dopełniają winorośle, których owoce stają się słynne później jako wino  Riesling.
Oprócz Polski, Francję odwiedziły wszystkie pozostałe kraje partnerskie: Grecja, Portugalia, Chorwacja oraz Cypr, dzięki czemu mieliśmy okazję poznać namiastkę ich kultury oraz porozmawiać o niej.
Pomimo braku szkoły partnerskiej, wizyta we Francji to nie tylko wycieczki i dobra zabawa, ale także praca nad realizacją projektu. Dlatego część wyjazdu stanowiły gry, spotkania projektowe oraz poznawanie Unii Europejskiej podczas wizyt w wymienionych wcześniej instytucjach. W trakcie wymiany przydzielono nam nowe zadania, poczyniono ustalenia odnośnie dalszych działań, a także pracowano nad blogiem  projektu.
Teraz z niecierpliwością czekamy na ostatni wyjazd projektowy do Grecji, który odbędzie się w maju 2020r. Życzymy powodzenia i mamy nadzieję, że będzie to kolejna, niestety ostatnia wspaniała przygoda dla wybranych uczniów, a co najważniejsze. Sami wiemy, że dzięki tej wizycie zdobędą niezapomniane wrażenia, doświadczenia, będą się rozwijać i zapamiętają ten wyjazd na całe życie.
                                                                                                                    Karolina Kozieł - uczennica klasy 7 SP 1 Mierzęcice

Nasza szkolna strona jest pełna zdjęć z pobytu w Strasburgu. Możecie wszystkie je oglądać w galerii pod tymi linkami:
A tutaj mały przedsmak galerii:

Koniec wyjazdu, oznacza nowy etap prac. Tym razem wizytujemy klasy i opowiadamy o naszym wyjeździe. Zaczynamy też pracę nad nowym Fanzine. Natalka już robi komiks. Udowadnia rodzicom, że niedawno zakupiony tablet graficzny spełnia swoją rolę:

Karolina pracuje nad artykułem do prasy, Kuba nad slajdami o historii Alzacji, zaś Daniel zbiera materiały o gingerbread - ciastku przywiezionym do kufra na skarby z podróży. Praca wre pełną parą! Przed nami zajęcia, które mają nas nauczyć debatowania, chcemy wykorzystać metodę z kapeluszami.
Ha! Zostały jeszcze do zrobienia artykuły do Fanzine. Chcemy zająć się symbolami Alzacji i zrobić quiz o Unii Europejskiej.

Poniżej fotorelacja z debaty przeprowadzonej przez panią J. Wołowiec.

Uczniowie klasy siódmej debatowali o prawach człowieka, wcielając się w różne charaktery - kapelusze.

Pracujemy też nad prezentacją o ciastku,

konkretnie Daniel się w tym specjalizuje :)