Δημοτικό Σχολείο Σκοπέλου Λέσβου

Eλλάδα 5ο LTT


ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ & ΣΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ



Η επίσκεψη στο Στρασβούργο από τις 3-7 Φεβρουαρίου 2020, αποτέλεσε το κλειδί για το έργο μας, καθώς αυτή η πόλη είναι το σύμβολο της ευρωπαϊκής ενότητας. Η ίδια η πόλη είναι αποτέλεσμα της όσμωσης των γειτονικών πολιτισμών που, έστω και με την ταραγμένη ιστορία τους, έχουν αφήσει ένα αποτέλεσμα συνύπαρξης και ενότητας εγγεγραμμένο στα μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς. Η ανάμιξη των γαλλικών και γερμανικών στοιχείων ήταν σε όλα γύρω μας, στην αρχιτεκτονική, στην κουζίνα και στη γλώσσα, και το αποτέλεσμα ήταν μοναδικό. Καθώς κανένας από τους συνεργάτες δεν προέρχεται από τη Γαλλία ή τη Γερμανία, μπορέσαμε να εκτιμήσουμε αυτή τη μοναδική "ακαταστασία" ως αντικειμενικοί παρατηρητές. Αυτή η εμπειρία θα μας απομακρύνει από την ξενοφοβία και τον εθνικιστικό φανατισμό που αντιμετωπίζουν οι χώρες μας, όσον αφορά τον "πολιτισμό μας" έναντι διαφορετικών πολιτισμών. Είδαμε αυτή την άυλη ευρωπαϊκή κληρονομιά από μια διαφορετική οπτική γωνία, αυτή του παγκόσμιου πολίτη. Επιπλέον, με την επίσκεψη σε έργα τέχνης όπως η "απαγωγή της Ευρώπης από τον Δία", οι Έλληνες μαθητές είδαν τη συμβολή της χώρας τους στην πολιτιστική κληρονομιά της Ευρώπης και το άγαλμα τους είπε την ιστορία για το πώς η Ευρώπη ταξίδεψε στο Στρασβούργο χρησιμοποιώντας υλικό από τις συλλογές του EUROPEANA 



Με την επίσκεψη σε περισσότερα μνημεία-συνεισφορές των εταίρων μας οι συμμετέχοντες γνώρισαν την πολιτιστική ποικιλομορφία και τι σημαίνει Ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά.
Ταυτόχρονα, μάθαμε περισσότερα για την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και ενισχύσαμε την ταυτότητά μας ως Ευρωπαίοι πολίτες με δικαιώματα και υποχρεώσεις. Επιπλέον, το υλικό που συγκεντρώσαμε, καθώς και η εμπειρία της συμμετοχής μας σε διάφορες δράσεις, μεταφέρθηκαν στα σχολεία μας και τις τοπικές κοινωνίες μας, διοργανώνοντας παρόμοιες ενέργειες, παρουσιάσεις, παιχνίδια και προσομοιώσεις συζήτησης για την ενεργό συμμετοχή του σχολείου στην ευρύτερη κοινότητα. Τα σχέδια μαθήματος που θα συμπεριληφθούν στο εκπαιδευτικό μας βιβλίο για αυτό το συγκεκριμένο θέμα της πολιτικής πολιτιστικής κληρονομιάς θα έχουν μεγάλη προστιθέμενη αξία για την αλλαγή της πολιτική των σχολείων γενικότερα ως προς τη δημιουργία ενεργού πολίτη με άποψη, κριτική σκέψη και συμμετοχή. Δεδομένου ότι ένας από τους στόχους μας είναι να ενσωματώσουμε την ενεργό συμμετοχή του πολίτη στο πρόγραμμα σπουδών μας, αυτές οι δραστηριότητες θα χρησιμοποιηθούν πολύ για την ανάδειξη του έργου μας.
Το πρόγραμμα της επίσκεψης διαμορφώθηκε ως εξής :

ΗΜΕΡΑ 1
Άφιξη στη Φρανκφούρτη. Διασχίσαμε τα σύνορα Γερμανίας - Γαλλίας χωρίς να επιδείξουμε ταυτότητα ή ταξιδιωτικά έγγραφα και χωρίς την παρουσία αρχών που να υποδηλώνουν την ύπαρξη συνόρων. Αντιληφθήκαμε την αλλαγή χώρας μόνο από τις επιγραφές που άλλαξαν γλώσσα,γεγονός που χρησιμοποιήθηκε στην πορεία της Ευρωπαϊκής ιστορίας και κατά τη διάρκεια των Α' και Β' Παγκοσμίων πολέμων για να οριστεί η περιοχή της Αλσατίας άλλοτε Γαλλική κι άλλοτε Γερμανική.



Επίσκεψη στο Grande-Île και το Neustadt
Το Στρασβούργο ήταν η πρώτη πόλη της οποίας η καταγραφή στον κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO δεν αφορούσε μόνο ένα διάσημο μνημείο, αλλά ένα ιστορικό αστικό
κέντρο. Το Grande-Île είναι εισηγμένο από το 1988. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης συγκεντρώσαμε αντικείμενα για το κιτ θησαυρού Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Επικεντρωθήκαμε στα κριτήρια της καταγραφής της πόλης και στις γαλλο-γερμανικές επιρροές που αντικατοπτρίζουν τις σημαντικές περιόδους ευρωπαϊκής ιστορίας και πως αυτή κατέληξε να είναι πόλη-σύμβολο της Ευρωπαϊκής συμφιλίωσης και έδρα των Ευρωπαϊκών θεσμών και οργανισμών.Μάθαμε για την αρχιτεκτονική των παραδοσιακών σπιτιών, την παραδοσιακή κουζίνα, την τέχνη.








Μας συγκίνησε ιδιαίτερα το μνημείο Monument aux mortes που απεικονίζει μια μάνα να κρατάει νεκρά τα παιδιά της που αγωνίστηκαν το ένα με τον Γερμανικό στρατό και το άλλο με τον Γαλλικό στρατό, μνημειο σύμβολο των δεινών του πολέμου αλλά και της ταλαιπωρημένης περιοχής της Αλσατίας την οποία μας περιέγραψε σε μια συγκλονιστική συνέντευξη που μας παραχώρησε ένας κάτοικος της περιοχής που γνωρίσαμε και που έζησε αυτή τη σκοτεινή σελίδα της ιστορίας μας. 

   

ΗΜΕΡΑ 2
Επίσκεψη στο CIIE - Κέντρο Πληροφοριών Europe Direct για τα Θεσμικά Όργανα της Ευρώπης και κυνήγι θησαυρού στην ευρωπαϊκή συνοικία.


Οι μαθητές παρακολούθησαν τη διαδραστική παρουσίαση του «Eurovoyager» σχετική με θέματα όπως τα σύμβολα, την ιστορία και τη γεωγραφία της ΕΕ, τις σημαίες, τις παραδόσεις και τα χαρακτηριστικά των 27 κρατών μελών. Στη συνέχεια,  ανακάλυψαν τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ παίζοντας το επιδαπέδιο "Eurodefi", παιχνίδι ερωτήσεων. Κατόπιν, μας  δόθηκε ένα φυλλάδιο και ένας χάρτης της συνοικίας, προκειμένου να διεξάγουμε ένα κυνήγι θησαυρού που μας έδωσε τη δυνατότητα να ανακαλύψουμε τα Ευρωπαϊκά κτίρια και μνημεία με αυτόνομο τρόπο και να εμβαθύνουμε τις γνώσεις μας για τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα. Κατά τη διάρκεια της αποστολής επισκεφτήκαμε τη μόνιμη έκθεση της Lieu d'Europe, η οποία αναφέρει την ιστορία της Ευρώπης και του Στρασβούργου, που συνδέονται στενά με το παρελθόν και το παρόν της Ευρώπης.



Το απόγευμα είχαμε επίσης την ευκαιρία να επισκεφθούμε το Μνημείο- μουσείο της περιοχής Alsace-Moselle , όπου οι μαθητές έμαθαν για την σημαντική ιστορία της Αλσατίας κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Οι μαθητές ανακάλυψαν συγκλονισμένοι την επίδραση και τις συνέπειες των παγκοσμίων πολέμων αλλά και την διαδικασία της οικοδόμησης του κράτους δικαίου που επιχειρήθηκε με την δημιουργία της ΕΕ. 



 

ΗΜΕΡΑ 3
Επίσκεψη στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο 



Η επίσκεψη στην επίσημη έδρα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι ένας τρόπος για να κατανοηθεί η λειτουργία και ο ρόλος του. Η επίσκεψη περιλάμβανε ενημέρωση, μια συνεδρία ερωτήσεων-απαντήσεων, μια επίσκεψη στην ημικύκλια γκαλερί για να παρατηρήσουμε τον χώρο της Ευρωβουλής και πως γίνονται οι συζητήσεις των μελών του Ευρωκοινοβουλίου, ενημέρωση στον
εκπληκτικό 360 ° κινηματογράφο, με τραπέζια με οθόνη αφής στο parliamentarium που μας βοήθησαν να κατανοήσουμε τη διαδικασία πίσω από τη θέσπιση νόμων για ολόκληρη την Ευρώπη και τι κάνουν οι βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για να αντιμετωπίσουν τις σημερινές προκλήσεις.






Ακολούθησε επίσκεψη στο Συμβούλιο της Ευρώπης. Παρακολουθήσαμε μία ξενάγηση και μία παρουσίαση που περιλάμβανε μια γενική εισαγωγή στο τι είναι το Συμβούλιο της Ευρώπης, ακολουθούμενη από μια εξειδικευμένη συζήτηση σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές για την προάσπιση της χρηστής διακυβέρνησης της Ευρώπης, την προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου και της συμμετοχής στην ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, τη διαχείριση και τις καινοτόμες προσεγγίσεις για τη βελτίωση του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των Ευρωπαίων πολιτών.



ΗΜΕΡΑ 4
Ακολουθήσαμε το μονοπάτι του κρασιού, κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς της Γαλλίας, επισκεφτήκαμε τα παραδοσιακά χωριά Riquewihr, Ribeauville, την πόλη Colmar, και θαυμάσαμε τους αμπελώνες και την καταπληκτική αρχιτεκτονική των μεσαιωνικών χωριών με τα λαβυρινθώδη δρομάκια, τα σπίτια με τις ξυλωσιές και τα πυργόσπιτα, τα αμέτρητα λουλούδια στα περβάζια, τους πελαργούς, τις εκκλησίες για κάθε δόγμα και τα κανάλια που τα διασχίζουν.








Φυσικά παρατηρήσαμε και τα σύμβολα της περιοχής και προσθέσαμε στο Κουτί πολιτιστικής κληρονομιάς μας ένα από αυτά, τον πελαργό.


 
Στη διαδρομή πραγματοποιήθηκε εργαστήρι - προσομοίωση μιας συζήτησης βασισμένης στην τεχνική Six Thinking Hats του Edward de Bono που προάγει την επιχειρηματολογία και την κριτική σκέψη. Δοκιμάσαμε τις γνώσεις μας για τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα παίζοντας τους ρόλους που υποδεικνύει η χρήση κάθε καπέλου. 





Το θέμα με το οποίο ασχοληθήκαμε ήταν η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, η παράνομη διακίνηση αντικειμένων και τι μπορεί να κάνει η ΕΕ για προστασία.Υπήρξε προσομοίωση μιας συζήτησης σε κάθε εταιρικό σχολείο ώστε οι μαθητές να μάθουν να επιχειρηματολογούν και να έχουν κριτική σκέψη, να μπορούν αντιλαμβάνονται και να εξετάζουν όλα τα θέματα που τους απασχολούν όχι μονόπλευρα αλλά από πολλές απόψεις ώστε να έχουν ολοκληρωμένη αντίληψη της πραγματικότητας.   
Εφαρμόζοντας την τεχνική διαλόγου των 6 Καπέλων του De Bono δημιουργήσαμε μία συνεργατική παρουσίαση

Το αποτέλεσμα της συζήτησης σχετικά με τη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς απέδειξε ότι είναι ζωτικής σημασίας για όλους τους πολίτες της ΕΕ, κι έτσι ξεκινήσαμε εκστρατεία με δημόσιο ψήφισμα για να ζητήσουμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Πολιτισμού και Παιδείας να παραχωρήσει δωρεάν πρόσβαση σε όλους τους μαθητές της ΕΕ σε όλα τα πολιτιστικά κέντρα της ΕΕ, μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς, μουσεία ή ιστορικά σημεία. Υπάρχε μία τάση των κυβερνήσεων να ιδιωτικοποιούν πολιτιστικούς χώρους για να αποκομίσουν κέρδη. Αλλά για εκπαιδευτικούς σκοπούς οι μαθητές θα πρέπει να έχουν δωρεάν πρόσβαση. Η βιωματική μάθηση είναι η μέθοδος μάθησης που έχει αποδειχθεί η πιο αποτελεσματική για τους μαθητές στη σύγχρονη εποχή. Όλα τα μουσεία και οι πολιτιστικοί χώροι διαδραματίζουν τον σημαντικότερο ρόλο ως μέσο για τη βελτίωση της γνώσης και της διάδοσης του πολιτισμού, για την προστασία και την προώθηση της πολιτιστικής και γλωσσικής πολυμορφίας, για τη διατήρηση και προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Υπογράψτε την αίτησή μας για δωρεάν είσοδο σε όλους τους πολιτιστικούς χώρους της ΕΕ

No comments:

Post a Comment